1. ALLMÄNT
Köpet
När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Dittsolskydd Nordic AB (nedan Dittsolskydd). En orderbekräftelse skickas ut till den e-postadress som du angivit vid beställningen.
Dittsolskydd.se ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år).
Priser
Priserna som anges på Dittsolskydd är alltid i Svenska kronor (SEK) och inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella fel, t ex prisuppgifter, som kan uppstå på sajten. Dittsolskydd förbehåller sig rätten att neka en order. Vid prisjusteringar kontaktar vi alltid kunden och informerar om detta. Kunden har då rätt att ändra eller annullera sin beställning.
Falska beställningar
Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att direkt polisanmälas.
2. LEVERANSER
Frakt
Vi skickar dina varor med A-brev, Postpaket eller med Schenker beroende på varuslag, vikt och storlek. Varor skickas antingen från vårt lager eller direkt från våra leverantörers lager. Om brevet/paketet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste postkontor/serviceställe alternativt direkt hem till dig. För paket som levererats till ditt närmaste postkontor/serviceställe gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 300 kr oavsett köpesumma. I de fall varorna levereras med Schenker kommer du att bli uppringd av transportföretaget innan leverans och då få närmare information om leveransen.
För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar fraktsedeln. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi till närmsta kajplats på fastlandet där kund får ta emot leveransen och sedan själv ombesörja för vidare transport till ö. Vissa produkter kan krävas hjälp av t ex hjullastare, kranbil vid avlastning. Kunden står själv för de eventuella kostnader som kan tillkomma vid avlastning. Det är därför viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg.
Vi har olika nivåer på frakterna, Observera att du enbart kommer att betala en frakt per order. Det är alltid bara den högsta frakten oavsett hur mycket du lägger i din varukorg. Exempel på fraktpriser:
2. Fönstermarkis, Balkongmarkis, Lamellgardin 449:-
3. Vävbyten 345:-
4. Persienn, Plissé, Balkongskydd, Rullgardin 249:-
5. Markiser från Lewens 1995:-
Webbshopen har varierande fraktpriser. Du ser dem när du lagt din vara i kassan.
Samtliga levererade varor är Dittsolskydd:s egendom tills dess att kund fullgjort sin betalning.
Beställningar på dittsolskydd.se levereras endast inom Sverige.
Leveranstid
Dittsolskydd har som mål att skicka inom 10-20 arbetsdagar från det att beställningen mottagits när det gäller måttanpassade produkter. För beställningar av specialmarkiser och kassettmarkiser, Toscana Grande och Mini, kan leveranstiden uppgå till 20-25 arbetsdagar. För beställningar gjorda under semesterperioder gäller andra leveranstider, se nedan. Maximal leveranstid för måttanpassade produkter är 30 arbetsdagar. Övriga produkter har Dittsolskydd som mål att skicka inom 3-7 arbetsdagar. Avvikelser kan dock förekomma beroende på säsong och val av vara. Kontakta kundtjänst senast 24 timmar efter det att du mottagit din orderbekräftelse, om du vill ändra på din order då det gäller måttanpassade produkter . Därefter är ordern inte möjlig att ändra eller annullera. För leverans av ordrar med olika leveransvillkor, levereras hela ordern då allt är klart och kan samlevereras.
Beställningar gjorda av nedanstående produkter mellan perioden 27/6 till 25/7 kommer leverans att ske efter 25-30 arbetsdagar, leverans v. 33/34:
- Lamellgardiner
- Plisségardiner
- Persienner
- Rullgardiner
- Markiser
Beställningar gjorda av nedanstående produkter mellan perioden 1/7 till 31/7 kommer leverans att ske efter 20-30 arbetsdagar, leverans v. 33/34:
- Markismodellerna FM30, FM35 och TM40
- Vävbyten
- Balkongskydd
Leveransförseningar
Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Då vi inte uppfyller våra leveranstider har kund rätt att häva köpet.
Transportrisk
Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, skall du genast på plats anmäla detta till speditören. Om speditören inte tar på sig skadeansvar, skall du kontakta vår kundtjänst. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 10 dagar från mottagandet. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten. Du kan läsa mer här: Avvikelsehantering
Ersättningsvara
Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet.
3. ORDER
Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Du som kund kommer att få information om detta i sådana fall.
Ej mottagen order
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som inte lösts ut från posten.
4. BETALNINGAR
Svea Checkout
Dittsolskydd använder sig av Svea Ekonomis betallösning för e-handel. I Sveas checkout finns valen, Företagsfaktura, Faktura, Delbetalning, Svea konto, Kortbetalning och Direktbank.
Svea använder sig av 3D-Secure.
Svea hanterar alla dittsolskydds fakturor och de skickas vanligtvis ut via mail.
Sveas allmänna villkor gäller och de går att se på denna sida Sveas kontovillkor
Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand till ditt bankkonto. Återbetalningen sker inom 20 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.
Kreditupplysning
Dittsolskydd förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar.
5. GARANTIER OCH REKLAMATIONER
Samtliga varor hos Dittsolskydd innefattas av garantier. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige. Dittsolskydd produkter levereras med de garantier som våra tillverkare eller leverantörer erbjuder. Kund kan icke åberopa någon ytterligare produktgaranti från Dittsolskydd. För måttbeställda produkter gäller följande garantitider:
Markiser 3 år
Persienner 3 år
Lamellgardiner 3 år
Plisségardiner 3 år
Motorer 3 år
Automatik 3 år
Generellt täcker garantin endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns i varan vid leverans. I garantiärenden vid t ex felmontering eller handhavandefel måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då något fel inte har kunnats konstateras på varan eller då du orsakat skadan själv. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra betalalternativ så måste du istället spara orderbekräftelsen som du får via e-post när du lagt din beställning hos oss, den fungerar i dessa fall som garantibevis.
Ångerrätt
Konsument
För privatpersoner tillämpar Dittsolskydd Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten. Observera att Enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 4 § gäller inte ångerrätt, om avtalet avser: ”En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.” Exempel på sådana varor är måttbeställda varor såsom markiser, persienner, plisségardiner, etc. Ta i beaktning att en färg på en datorskärm inte alltid motsvarar den verkliga kulören. Detta beror på flera olika faktorer såsom inställningar på skärmen, etc. Dittsolskydd friskriver sig att bilden på varan inte alltid är den exakta som levereras trots samma färgkod. Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. Återbetalning ska ske inom 14 dagar eller så snart det visas att varan är skickad. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundtjänst. För varor som ångerrätten inträder ska varan skickas till:
Dittsolskydd Nordic AB
Traversgatan 17
531 40 Lidköping
Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:
Meddela Dittsolskydds kundtjänst på kundtjanst@dittsolskydd.se inom 14 dagar och returnera beställningen enligt överenskommelse med kundtjänsten eller fyll i Konsumentverkets blankett för Ångerrätt här. Varan ska vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad. Returnera varan i sin ursprungliga produktkartong eller emballage. Dittsolskydd kommer att debitera kunden de extra kostnader som uppkommer vid returer som ej är kompletta, alternativt ej acceptera returen. Inga paket löses ut mot postförskott.
Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Dittsolskydd så tillämpas Köplagen.
Returer
Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp följ instruktionen enligt nedan:
Meddela Dittsolskydds kundservice på kundtjanst@dittsolskydd.se inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen och returnera beställningen enligt överenskommelse med kundtjänsten. Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad. Returnera varan i den ursprungliga förpackningen. Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla eventuella tillbehör ska gå med i returen.
Reklamationer
Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig säljaren att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera köparen med motsvarande fakturabelopp, under förutsättning att felaktigt gods returneras till säljaren. Det åligger köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. Vid godkänd reklamation ersätts köparen för den returfrakt som kan uppstå.
Reklamationer skall göras inom ”skälig tid” från det att fel upptäckts eller bort upptäckas. Reklamation av fel skall göras av köparen inom två (2) månader från det att fel upptäckts. Reklamationer skall meddelas Dittsolskydds kundtjänst på kundtjanst@dittsolskydd.se
6. SEKRETESS OCH SÄKERHET
I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.
Pul
Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. När du klickar på beställ vid beställning från vår webbshop eller när du anmäler dig som kund hos Dittsolskydd godkänner du att Dittsolskydd lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning. Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Du kan när som helst begära att få dina uppgifter raderade genom att du sänder in en undertecknad begäran till:
Dittsolskydd Nordic AB
Traversgatan 17
531 40 Lidköping
Du som konsument har alltid rätt att utöva dina rättigheter enligt gällande dataskyddslagstiftning.
Endast Dittsolskydd har tillgång till dina uppgifter och lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande, med undantag från de uppgifter som är nödvändiga för att kunna genomföra betalningar via tredje part, t ex Klarna och Paynova.
Rätten till rättelse
Du har rätt att få felaktig eller ofullständig information om dig själv ändrad/rättad.
Rätten till begränsningar
Du har rätt att kräva att behandlingen begränsas om något av följande är tillämpligt: om du bestrider att personuppgifterna är korrekta behandlingen är olaglig vi inte längre behöver uppgifterna men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk.
Rätten till invändningar
Du har rätt att invända mot behandling om den lagliga grunden för din behandling är intresseavvägning.
Rätten till datorportabilitet
Du har rätt att få de personuppgifter som du tillhandahållit till oss som behandlas automatiskt, överförda till dig själv eller en ny personuppgiftsansvarig om den lagliga grunden är samtycke eller att behandlingen varit nödvändig för att fullgöra ett avtal och detta inte påverkar tredje parts rättigheter på ett ogynnsamt sätt.
Cookies
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
- Att webbplatsen innehåller cookies
- Vad dessa cookies används till
- Hur cookies kan undvikas
Vi använder oss av sessions cookies för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. Så här fungerar det:
All information som skall stanna kvar mellan två sid laddningar måste på något sätt knytas till en viss användare. Detta görs genom att en unik nyckel lagras i en användarens webbläsare. När användaren laddar en ny sida så skickas nyckeln med till sidan och vi kan på så sätt komma fram till om användaren är inloggad och om denne har lagt något i varukorgen mm.
Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner.
7. TVIST
Konsument
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http:/www.arn.se, Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Utöver ARN kan du även vända dig till EU´s gemensamma tvistlösningssida där du som konsument kan skicka in klagomål och enas om en lösning med näringsidkaren, EU ODR European Online Dispute Resolution.
Företag
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.
8. FORCE MAJEURE
Dittsolskydd är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, terrorism, krig, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget blir utsatt för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
9. COPYRIGHT
Copyright © 2009 Dittsolskydd Nordic AB
Allt material på vår hemsida (www.dittsolskydd.se) är copyrightskyddat av Dittsolskydd. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyrightskyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från Dittsolskydd För att ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta info@dittsolskydd.se. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.
Om du har någon fråga är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta dina frågor till oss. Mer information hittar du under fliken Kontakt.